NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-01
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 1998-12-30, 11:49
Den så kallade Bureätten - egentligen en beteckning på avkomlingar på både mans- och kvinnosidan från en Herse i Bure(å) i Skellefteå, enligt Johan Bures släktkrönika från åren kring 1600 - är en av Sveriges mest mytomspunna släkter. Antalet ättlingar kan antagligen räknas i hundratusental flera gånger om. Med tanke på hur många förfalskade och förvanskade uppgifter som ännu cirkulerar i litteraturen (och på Internet!) om Bureätten, borde en egen hörna för Burediskussioner fylla en funktion.
 
I ingressen till ämnet Bure har redaktören snällt presenterat mig som 'expert' på området. Min expertis består i att jag analyserat de bevarade avskrifterna av Johan Bures släktbok och försökt rekonstruera den ursprungliga släkttraditionen, samtidigt som jag gett förslag till bedömningar av olika uppgifters trovärdighet. Resultatet presenterades i Släktforskarnas årsbok 1996 som en utgångspunkt för fortsatta diskussioner och forskning. Släktleden efter ca 1610 har jag därför inga specialkunskaper om.
 
Sedan ämnet Bure lades upp på Anbytarforum har jag emellertid fått ett oroväckande antal privata förfrågningar om Bureätten; diskussionen i Anbytarforum har däremot stått still. Avsikten med en särskild Bureavdelning var att inbjuda många till att medverka och komma med synpunkter och bidrag. Själv har jag inga möjligheter att besvara alla förfrågningar, varken av tids- eller hälsoskäl. Jag ber er därför att skicka era frågor till Anbytarforum i stället. Kan jag bidra till att finna ett svar ska jag göra det.
 
Med varma hälsningar
 
Urban