NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-14
Skrivet av: Åke Tilander skrivet 2007-08-10, 19:51
Jag tror att bilden föreställer en kyrka och en kyrkogård. Jag gissar att det som syns längst ner till vänster är en kyrka utan torn med ett kors på taknocken i öster och ett i väster.
 
Jag tror att de övriga masterna är gravkors i trä som står på kyrkogården. Att de ser så konstiga ut tror jag beror på att man förr satte tak på träkorsen för att skydda dem och förlänga hållbarheten. Den del av korset som man stack ner i marken klädde man ofta in i kopparplåt för att förhindra förruttnelse. Det fungerade rätt så bra eftersom när kopparen kom i kontakt med luft och vatten så oxideraden den och sedan fälldes det ut kopparoxid från kopparn, som fungerade som en sorts gift. På senare tid var nog träkorsen målade. De var då alltid målade i vitt tror jag.
 
Ovanpå en del av taken på korsen ser det ut som att man placerat småkors. Jag vet inte varför man gjort så. Inte heller vet jag vad det är för något på taket till korset längst till höger. Tittar man riktigt noga på det korset ser det ut som att det är ett par bokstäver skrivna på korsarmen. Kanske gravörens initialer?