NULL Skriv ut sidan - Tord i Byr ... en saga?

Anbytarforum

Titel: Tord i Byr ... en saga?
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-08-23, 12:44
Robert och Anders det stämmer att att man från runstensverker resturerar orginal färgen det vet jag för jag tror vid ett samtal med Helmer Gustavsson att han varit med vid ifyllandet av färg om det var skokloster skall jag låta vara osagt. Jag prata även med en pensionerad runiolog i Florida om tillvägagångssättet.  
 
Ulf vad jag förstår var Herse Hövitsman och hans son Olof den förste Abboten  de var tolv böder dvs munkar varav en var Abbot. fransicanerna kallade sina munkar böder och hade grå munk klädnad hade som uppgift att missonera till samerna dom levde enkelt på fiske och det dom själv odlade samt bryggde, vid bureå älven så kallas dom gråmunkebröderna.  
att ?det fanns Johannesit orden i eskilstuna var känt och jag har visat ett brev från priorn till den ansvariga av de tolv bröderna Påvel Andersson där det nämnde om fiskodling .
det fanns en till skillnad Franciscanmunkarna kunde gifta sig och avsluta sitt värv som munk.  
när Påvel andersson gift sig fick han Osvik nr.9  
 
jag vill nog ha det till ett matltser kors med och titta på skoklostersten på ena sidan finner du samma kors över en ryttare.
 
på Fale hin unge gravhäll finns dessa malteser kors igen i dom fyra hörnen.  
 
mvh Marc