NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-27
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-27, 16:22
Till Allan: jag tyckert det är tråkigt att du måste börja raljera om detta viktiga ämne...men iallefall... det är 800 år sedan Allan som vi pratar nu! Det är lång tid och mycket hinner nog hända under tiden. Folk kan väl ha kommit dit under åren och hämtat stenar för att använda själv till olika ändamål, vad vet jag. Stora stenar och klippblock var nog hårdvaluta under medeltiden! Antag att slottet med dess ringmur jämnades med marken vid en stormning av en fiendearm? - den gamla slottsdörren visade ju märken efter hårda strider. Det finns väl fler exempel i Sverige Allan på slott och borgar från 1200-talet som nästan helt har försvunnit genom tidens tand!
 
Svara nu gärna på min fråga Allan: Bygger man en 3 meter bred mur för att inhägna några kreatur? Använder man så bastanta stenar och block för ett sådant ändamål? Och om det bara skulle röra sig om ett stenröse - bemödar man sig då att stapla jättestenar ovanpå varandra som på bilden? Vilket slit!!!  
 
Och den korta muren (ovanför vägen)...vad har den för funktion? Den ligger i en mycket brant slänt.
 
Vänligen
 
Ulf