NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-27
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-27, 00:31
Käre Niclas! Jag har i hela mitt liv vistats ute i skog och mark och jag har aldrig någonsin träffat på en helt slätslipad sten ute i naturen! De har alla haft iallefall några repor och skrovligheter på ytan, så är det!
 
Till Q.S. Bure: Vad du hakar upp dig på petitesser! Om man nu kallar det för grevskap eller guvernörskap eller ståthållarskap - det område han härskade över - vad spelar det för roll? Det enda väsentliga är väl: att han styrde över området! Som jag nämt tidigare så kunde ju inte den svenska kungen under 1200-talet befalla över saker och ting häruppe i norrland utan kungen hade väl något slags överhöghet över området - iallefall har jag fattat det så. Det fanns tydligen någon form av förtroendefullt samarbete mellan Fale Bure och hans släkt och den Erikska-ätten. Om nu kungen är med och sanktionerar hans ståthållarskap över mellannorrland så hade det nog stor betydelse! Alla häruppe visste ju då att Fale Bure hade den regerande kungen (Erik X) bakom sig i sitt ämbete. Stormännen häruppe förstod nog också vart utvecklingen gick - att det bara var en tidsfråga innan hela norrland var helt inkorporerat med riksstaten, därför gällde det nog att hålla sig väl med den regerande kungen. Angående det du säger om adelsskap (eller frälse), att det inte skulle ha förekommit före år 1280, vet jag nog inte så mycket om...adelsstenen i Sköns kyrka är ju iallefall märkt med ett frälsevapen (böjd arm) så är detta med Fale Bure sant (och att han var förfader till hela Bure-ätten) så innebär ju det: att släkten:Bure är sveriges äldsta (hög)frälsesläkt!
 
Titta nu noga på bilden på ringmuren, rör det sig inte om en skalmur? (stora stenar vid kanterna och småsten och grus i mitten). Isåfall är ju saken klar!!!!!
 
Sov gott!
 
Ulf