NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-27
Skrivet av: Jan-Christer Strahlert skrivet 2006-09-26, 08:15
Ulf S
Eftersom du ännu inte har läst den av mig refererade boken Borgar och befästningar i det medeltida Sverige av Christian Lovén, kan jag citera följande ur den. Sid 359 rörande Sköns kyrka. ...Så vitt jag har kunnat finna hade alla säkra och påstådda försvarskyrkor det gemensamt att de inte låg i naturliga försvarslägen skyddade av branter eller vatten 1)... noten är Enstaka kyrkor hade en sådan placering, men dessa tycks aldrig ha varit befästa. På 1700-talet anges Sköns försvarkyrka i Medelpad varit omfluten. Att döma av en avbildning från samma tid var dock holmen för stor för att ge skydd (Berthelsson 1941 s 59 och fig 4) Bertil Berthelsson: Medeltidskyrkan i Skön. En undersökning rörande kolonisation, kyrkobyggande och försvar i Medelpad under tidig medeltid. utgiven 1941.
Du kan med andra ord glömma att dörren skulle ha suttit någon annastans än i kyrkan. Något slott finns inte omnämnt i detta referensverk som omspänner hela det medetida Sverige även det norra.
Så slottet kan vi glömma, det är kyrkan som gäller, och att den var en typ av försvarskyrka.  
Angående i naturen förekommande flatstenar så förekom de rikligt i Södra Möre. I 1557 års sakesöreslängd står det omnämt att bönderna i Torsås socken forslade stockar och 79 flatstenar till Kalmar för slottets byggnation. Det kan tänkas att det blev några runstenar också. Södra Möre har ovanligt få sådana bevarade. Troligen sitter en del inmurade i slottsmurar och väggar samt i traktens kyrkor.
Jag stöder Leifs uppfattning, är det inte en vanlig flatsten på fotot kan det vara en rågångssten. Sådana förekom i stor mängd och ansågs oftast inte ha ngt bestående värde.
Jan-Christer