NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-28
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-09-27, 23:55
Till Q.S.Bure: Men förstår du inte...det var en utnämning från kungen i samförstånd med stormännen i norrland. Om vi nu antager att Dick Harrisson har rätt i sitt antagande att norrland var relativt fritt fram till början av 1300-talet och den svenske kungen bara hade någon form av överhöghet över området, betyder det då att kungen var helt maktlös när det gäller norrland? Jag tror inte det. Eftersom landsdelarna låg så nära varandra så fanns det säkerligen ett ömsesidigt beroende när det gäller olika saker som t. ex. handel, försvar etc. Därför tror jag att kungens ord vägde tungt även häruppe! Om han nu ville att Fale Bure skulle styra över hela mellannorrland så var det nog inte många som vågade protestera mot det, särskilt som han ju redan tillhörde en ledande stormannaätt häruppe - och kanske var mäkta populär dessutom! Han fick ju egentligen bara sina domäner utökade då ju han och hans släkt redan ägde stora (enorma?) jordområden i området. Om han nu tog upp skatt av sina undersåtar vet jag inte...det kanske inte inte fanns så mycket att beskatta? Han kanske inte ens behövde det då han förmodligen ägde en hel del mark själv. Det kanske egentligen handlade om prestige, att ha fått kunglig sanktion till ett visst område, att ha blivit personligt utnämd av kungen! Vi kanske skrattar idag åt sådant och även åt riddardubbningar och adelsskap men på denna tid kanske sådant hade en ENORM betydelse både för den egna självkänslan men även för gemene man. Alla vi som läst lite historia vet ju vilken betydelse det hade förr vilka vänner man hade och vilken släkt man kom från - det där känner ni till.
 
Alltså...uppmarsch vid slottsbacken i morgon (torsdag) kl. 15:00, samling vid jordkällaren (ovanför Birstaverken). Obs! Glöm inte kameran!
Alla välkommen!
 
Sov gott alla (skall gå och lägga mig tidigt ikväll då jag har viktiga uppgifter att utföra under morgondagen...)
 
Ulf