NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-30
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2005-11-26, 20:36
Anders Sigfridsson (Rålamb) hade i sitt första gifte fogden Lasse Olssons dotter Anna, som alltså via sin mormor tillhörde den s.k. Bureätten.
 
Med tanke på uppgiften i ÄSF kan jag tillägga att Anna dog i pesten den 19 oktober 1565 på Bro gård, enligt vad Anders Sigfridsson själv uppger i ett brev till prokuratorn Jöran Persson daterat Hjo den 21 september 1565. (Kanslitjänstemäns koncept och mottagna skrivelser, vol. 7, Riksarkivet)
 
Anders Sigfridsson och hans närmaste är nog en av de mest utforskade 1500-talsfamiljerna, om man exkluderar högadeln. Professor Jan Eric Almquist och fil. dr Hans Gillingstam har båda granskat mycket av det samtida källmaterialet som berör dessa. Den i annat sammanhang bekante Carl Tham skrev en omfattande och mycket bra biografi över Anders Sigfridsson i sin trebetygsuppsats i historia från 1963. Jag har själv ägnat mycket tid åt att identifiera Anders Sigfridssons närmaste släktkrets och att komplettera hans biografi (Se Släkt och Hävd 1992:3-4, s. 129-192). Allt finns i tryck, med undantag av Thams uppsats. Forskningsresultaten finns redovisade med omfattande källredovisning, varav de flesta källor är samtida handlingar. Jag uppmuntrar var och en som verkligen vill veta mer att först läsa in sig på det som faktiskt finns klarlagt innan man ger sig in i spekulationer.
 
Både Anders Sigfridsson själv och hans son i andra giftet, Bror Andersson, har lämnat uppgifter om familjen i olika sammanhang, även om Bror valde att förfalska vissa uppgifter om sina farföräldrar. Jag har aldrig stött på några indikationer på att Anders skulle ha haft en dotter Ebba, som det väl har spekulerats om i denna diskussion. Jag har inte heller sett någon sådan person omnämnd i Anders Sigfridssons egen anteckningsbok (Rålambska kvartosamlingen nr 54, Kungliga Biblioteket).
 
OM det är så att Elias Palmskiölds (1667-1719) uppgift om vigselorten Bro är korrekt, och OM det är på Anders Sigfridssons sätesgård Bro som herr Sigge gifte sig, säger det inte särskilt mycket, mer än att man varit bekanta med någon i Anders Sigfridssons efterlämnade familj eller husfolk. Och bekant kan man vara på många olika sätt utan att fördenskull räkna någon släktskap. Häradshövdingen i Hälsingland, EriK Nerbelius, lät till exempel sitt tjänstefolk hålla sina bröllop på sin gård.
 
(En parentes i sammanhanget är att Anders Sigfridsson redan vid 29 års ålder - och då definitivt icke-adlig - blev satt som fogde på Stockholms slott. Detta sagt med tanke på Ulf Sawerts spekulationer om att Lasse Olsson Björnram måste ha varit adlig eftersom han relativt ung blev fogde på Västerås slott.)