NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-30
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2005-11-24, 16:21
Urban Sikeborg och andra
 
 
Har ni observerat nedanstående inlägg under övriga släkter Burman?
Petrus Petri Helsingius stambok innehåller 100 autografer. Först att skriva i boken var Lars Andersson Rålamb 1580-03-22, därefter Sigfrid Andersson Rålamb 1580-06-19. Laurentius Andreae Burman kom sedan som tredje man. De två första var uppenbarligen Helsingar med adelsförfalskaren Anders Rålamb som fader. Var också Laurentius Andreae från Helsingland? Ingen som vet? Detta fynd förefaller vara nytt.
 
Namnet Burman torde väl inte direkt vara en avledning av ordet borgare. Det är därför intressant att namnet förekommer i ett sammanhang som skulle kunna tyda på ett samband med Hälsingland eller dess grannskap. Intressant är också att bröderna Rålamb placeras i Hälsingland (Helsingius) i Petrus Petri stambok. (Reservation: jag kommer att förhöra mig hus KB om tilläggen Helsingius är skriva för egen hand eller om det är gissningar från KB:s sida)  
 
Det kanske inte är dags att avskriva Västerbotten men kanske inte hela Norrland. Är det Johan Bure som fortfarande bedrägligen missleder och riktar allas blickar ditåt?
 
Jag vill, på förekommen anledning, absolut inte att ovan relaterade inlägg från mig under övriga släker, Burman flyttas hit! Om någon har synpunkter just på Burman och dennes vänner i Greifswald så är jag tacksam om dessa placeras under nämnda rubrik.