NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-24
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-11-23, 09:16
För att ingen oklarhet ska råda om varför jag har valt att lämna denna diskussion gör jag ett sista, förhoppningsvis klargörande, inlägg. Jag vill också betona att det som nu följer är min personliga uppfattning. Andra må granska inläggen och döma i saken.
 
Den här diskussionen har inte gått framåt på ett bra tag. Den cirklar i stället runt med ett till synes oändligt ältande av redan avklarade problem och kommer att fortsätta göra det tills nya fakta har tillförts.
 
I det läget väljer Göran Johansson att åter en gång blanda korten för en ny giv. Men när han delar ut korten denna gång kommer det inte bara kort från lekens ovansida, utan även ett och annat från den undre.
 
Görans nya giv innebär att han manipulerar sigillbilden med beskärande och vinklande och därigenom försöker framkalla illusionen av att det finns ett R i sigillet. Därvid förtiger han en sak som han måhända har förträngt eller hoppas på att övriga diskussionsdeltagare har glömt, nämligen att det för länge sedan i denna diskussion har visats att det Göran vill framställa som en del av ett R i själva verket är en del av en sköldkant.
 
Därmed överskrider Göran en gräns jag som historiker inte kan överskrida. Enligt min regelbok är ett dylikt förfarande bedrägligt. I den värld jag dagligen lever och verkar skulle det Göran gör med bilden, kombinerat med det han förtiger, helt enkelt betecknas som fusk om jag gjorde samma sak.  
 
Det innebär också att jag inte kan tillgripa adekvata motmedel och en fortsatt diskussion skulle därmed bli en ojämlik diskussion där en av deltagarna tillskansat sig fördelar som andra varken kan eller vill skaffa sig.
 
I den rådande situationen ser jag ingen annan lösning än att avbryta mitt deltagande i diskussionen. Det finns ingen anledning att fortsätta ett spel där ”hands” är tillåtet för det ena laget men inte det andra.