NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-26
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-11-24, 08:50
Jag kanske borde lagt till i mitt förra inlägg:  
 
Tar man fram en kartbok ser man, att för en seglare från Norr- och Västerbotten går den kortaste sträckan till Östersjön via den finska kusten. Men än viktigare var nog att sträckan blev säkrare, då stora delar gick inomskärs. Banden mellan Västerbotten och Österbotten i Finland har dessutom alltid varit nära. Detta blir lätt att förstå av följande avståndstabell:
 
Avstånd Västerbottens fastland - Finlands fastland: ca 7 mil =   en dagsresa med båt)
Avstånd södra Västerbotten - Sundsvall: ca 20 mil = 3 dagsresor med båt.
 
Styret av övre Norrland från Korsholm i Finland var därför ett logiskt och självklart val, när man i södra Sverige började intressera sig för övre Norrland, än mer om det visar sig (därom tvista de lärde) att även där fanns sedan århundraden tillbaka en germanskspråkig befolkning.  
 
Detta samt att stormännen på det stora hela verkar frånvarande i Västerbottens älvdalar, kan ha haft betydelse för att uppkomsten av Bureätten blev möjlig. De ganska glesa byarna och familjerna mellan Piteå och Örnsköldsvik fick helt enkelt exploatera de tillgångar som fanns, och kunde på så sätt berika sig själva, skicka söner på utbildning i söder, gifta in döttrar i bra familjer etc etc.
 
PS Ja, jag vet att Laxfisken i Byskeälven och Rickleån innehades fram till 1337 av Gudlev Bilder i Sollefteå som detta år skänkte dem till Helgeandshuset i Stockholm, att Åbyälven ägdes 1331 av ärkebiskop Olof Björnsson och NN, samt att Bomansforsen (nuvarande Krångfors) i Skellefteälven ägdes av en stormannasläkt i Uppland från mitten av 1300-talet och kom så småningom genom arv att ägas av Gustav Vasa, och att 1316 ägdes ett laxfiske i Ume älv av Uppsala domkyrka (som senare bytte ägare. Allt detta är bara en droppe i havet när det gäller tillgången på fisk i detta vidsträckta område. I Umeälven synes fisket tidigt ha återgått till lokala ägare. kanske så även i övriga älvar?