NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-07
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-11-05, 11:51
Hernelind, du är ett enda stort virrvarr i dina texter och du motsäger dig själv när du svarar på frågor eftersom du inte läser rätt. Den 4 nov klockan 18.59, skriver du ju bl a : ...varför Nicklas klaga du inte på Collmar som ockskå nämnde om Johan Siggesson adlande samt Christoper Siggesson adlande till af Bure i Strängnäs herdaminne . Då nämner jag sedan att det faktiskt inte står något i Collmars utgåva av Strängnäs stifts herdaminne om att Christopher Siggesson ska ha blivit adlad. Du tar sedan och börjar diskutera Sigge Christophori. Håll dig till till person och sak ! Sedan åter refererar du till K. A. Hagströms utgåva ifrån slutet av 1800-talet och det framgår klart att du hämtat dina uppgifter som du tillskriver Collmar därur. Rörigt värre Hernelind. K. A. Hagströms herdaminnesutgåva (1897ff) är inte aktuell numera eftersom den innehåller så mycket felaktiga påståenden och faktafel - så håll dig hädanefter till uppgifterna i Magnus Collmars utgåva.
 
Johannes Bureus var en kreativ person på sin tid, men han har likväl skrivit och nedtecknat uppgifter som inte var sanna. Han ÄR känd för att blanda dåtida vetenskap (som ej visste vad källkritik var) med mysticism, kabbalistiska tal- och teckentolkningar (Bureus såg runor lite överallt och spådde jordens undergång, men fick tji när det inte slog in), och allsköns tro på att folksagor var sanna. Detta vänder jag mig emot. Vi kan inte ta hans nedteckningar för sanna i sig - de må innehålla en korn av sanning och det är detta lilla korn vi ska plocka fram när vi KÄLLKRITISKT läser handskrifterna.  
 
Roger Axelsson har nu med bra vetenskaplig kriteria lyft fram källan till Johan Siggesson och historien att han hämtat en vapensköld och bok i Sköns kyrka. Vi vet dock inget mer om detta så du Hernelind kan ju inte komma och påstå att Johan Siggesson hade arvsrätt till dessa föremål, han kanske helt enkelt bara lånade dem utan att lämna igen dem? Vi vet inget mer om detta. Det är som påtalat också anmärkningsvärt att Johan Siggesson (Svartingstorpsätten) vapen var ett helt annat än den däringa böjda armen som Burefantaster slår på trumma för.