NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-11-04, 14:31
en del hoppar på Ulf för han får källor från internet ,men det visar sig att flera av er på rötter släktforskar på det viset relativt få går igenom det som finns i data bar på nätet tillexempel Indiko eller svar folkbokföringsregister som har fullt av fel även, Genline är på nätet med avfotogarferade Kyrkoböcker på mickrofilm och det är många hemma istugorna som forskar på genline men sakna kunskap i paleografi och kan då hamn i fel släktlinje för det tar flera år att bli duktig i att läsa gamalskrift och dom har ingen hemma som dom kanfråga vad det står. så det som ni hånar ulf för är väldigt vanligt tyvärr ,men jag känner ulf som är vetgirig och läser både denena och andra boken och på så sätt får källor.  
jag kan ge ett kort exempel Johan Bureus Var gift två gånger Andra gången med Ingeborg Gyntesdotter och de är många släktforskare som säger det äktenskapet var barnlöst, vilket visasig var fel dom hade en dott som bar på en svår sjukdom Margareta dom åkte till specialster finland för hjälp de sista åren bodde hon oss Axienhielm som bekostade begravningen (hur han var släkt minns jag inte direkt nu,lär ha dött vid ca 12 år ålder) källa: Hans  Hildebrand bok Minne af riskantikvarien Johan Bureus tryckt 1910 Stockholm.(han tar upp vad Axienheilm skrivit i sin dagbok)
Så allt behöver inte komma bara ifrån Kyrkoariven för att man skall godkänna källorna eller uppgifterna.  mvh Marc