NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-11-04, 13:08
Nicklas och Carl det finns källor att johan siggesson tog med sig Krönikeboken och Vapen skölden men vissa källor för att dom är gamla betyder inte att dom är otillförlitliga som jag sagt till dej carl innan två präster i skön har berätt att samma vittnesmål om att Johan Siggesson kom och hämta här är Laurentius jakobi berättelse "Under hans tid beröfvades Sköns kyrka en gammal vapensköld,
som hängde på kyrkoväggen och bar samma vapenmärke, som den ännu
bevarade föregifna Bureiska grafstenen, där
jämte en gammal svensk bok. »Henne (boken) sampt medh vapnena togh en benemnd Johan
Siggieson, född i Skön, thädan af her Lars och sadhe för kon. Johan att thet var hans släckt och fick thermed adelsgifte, lät sättia samma vapn i kyrkian thär han bodde i Småland vid Kalmar».¹ Detta torde hafva skett redan år 1571, samma år som höfvidsman Joh. Siggesson drog med
krigsfolket till eller från Norge. Herr Lars måste ha dött i början af 1598.Den 18 apr. kom dn. pastoris relictæ hustrus bref till Upsala domkapitel,hvari hon begärde ödmjukeligen få blifva vid gället i detta året, »oansedt
hvem ther kommer, efter hon nw i 42 år ther hafver dragit stor omack».
Socknebönderna önskade å sin sida, att sonen måtte strax tillträda tjänsten.
Domkapitlet stannade vid beslutet, att änkan skulle behålla gället
till hösten. »Håller sonnen sigh vääl thessförinnan, så kan thet vääl
skee, at han kledher sin faders rom». Herr Lars hade eget hemman i
Walknytt sedan 1582.
Son: Petrus, faderns efterträdare.
_________
¹ Burei Sumlen; jfr L. Bygdén: cit. arb. (Samlaren årg. 11).Skön 337

alltså vittnade Herr Peder i Skön om att Johan Siggesson tog med sig Vapenskölden och Krönike boken till Johan Bure som var på besök 29år efter att johan Siggesson var där och hämta Vapenskölden mm, det var då Laurentius Jackobi alltså Herr Peders far som berättar om händelsen båda var med 28 år tidigare det är första hands uppgjifter min gode Carl till och med två vittnen räcker för att utgöra bevis nu är det också Att Bygden och Collmar nämner samma sak som båda är duktiga forskare, Elgenstierna nämner också att han behövde hämatsitt vapen för att visa sin börd att erhålla frälse.Adelskalendern av Elgenstjierna, Äldre svenska frälse släkter I:3,1989,sid 308.
något jag undrar över det här är ju sånt som borde vara belagt,varför godkännerdcdu carl inte de här källorna men blint litar på dom om samma källor gällde Bielke eller Bonde ? för det är ju synd att gå igenom samma frågor och svar om igen när inget har bevist att dessa källor är fel. men det som jag börja med vara att tala om Johan Siggesson af Bure förfader och att det var Buresläkt riktat till Per Åke som menar att det är fel ? och då kommvi in på nyheter nämligen Johan Siggesson af Bures Vapensköld som vi fått presenterad för mej vettligt första gången av Roger och frågan är varför han fick det vapnet och vad var orsaken tillnyadlandet som jag menar med mina källor ovan hade skett men jag har ännu inte gått till adels genealogen för att få expert syn på frågan så kan ni vänta lite kanske vi får mer svar från han men jag läste Adelsbrevet och det står inget där om friherrlig titel så på den punkten så verkar mina teorier vara fel. men en viktig info är att de flesta vapnen är i från sent 1500tal eller 1600 talså de tidiga frälse släkterna och vapnen från tidigas 1300 talet finns ej kvar vilket betyder att vissa vapen som funnits vet vi ej om hur dom sett ut,så når riddar hust var byggt omkr 1610- 1620 talet så fick sköldarna då sin numrering tex. Bure 126 efter Enbgelbert tre söner efter Andreas som adlas 1624,Olof adlas 1621, Jonas adlas 1624 till Bure och som vapenskölsmärke fick dom efter orginal skölden den böjda armen,norska slag yxerna ect.så alla de älder adels släkterna från 1300 talet fick alltså sköldmärke efter beskrivning i berven ect. men som sagt det är vad Stiernsspetz tänkte om sköldarna ålder,har ej talat med Ridarhusgenealogen ännu mvh Marc