NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-04
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-11-02, 22:17
Carl tack för inlägget om herdaminne det behövdes för jag har hört det ena och det andra men ingen har gett klar besked det senast info var även präst så även det var fel och när Lehman och jag disskutera kunde inte heller han förklara hur det höllihop bara att det vara olika källvärde i nya verk jag tar till mej info och rättar mej själv där det var fel.  
 
och Nicklas det var Annas mor Kerstin Anundsdotter Ulfsax morfar jag menade som  
tillhörde visst den frihherliga,Grevliga klassen Hans åkesson Tott  
tillhörde den Grevliga släkten Tott nr 16  
och även på Annas fars sida fff Arend Bengtsson Ulv Riddare, riksråd, befälhavare på Stockholms slott.
Men som du säger så får vi se om jag får stöd i Adelsbrevet eller från riddarhus genealogen för hitills bygger det ju på det tidigare berättelser vi få från Elgenstierna och Bygd?n och collmar och Johan Bureus att han hämta sin släkts vapensköld (Bures vapensköld) samt Krönikeboken och varför måste han ha med sig de jo min teori bygd från det jag fick veta av riddarhuset anställde att man kunde inte gifta sig med en från ett annat stånd Utan han måste ju nyadlas till friherre,Att han blev adlad Af Bure vet du ju och att han var ståthållare på kalmar slott vet vi ju också efter att han adlas. Hypotetiskt låt säga om han inte tillhörde adlessläkten Bure genom börd var för skulle han ha med Bures Vapen sköld och Krönikeboken till Johan den III ? om det inte var att visa sitt adliga stånd så han kunde nyadlas till af Bure.  
Nicklas du skall få en källa att kolla Jag tror att jag fick det här med att hon var från ett högre stånd här i från: Anna är syster till ryttmästare Amund Stensson till Stävlö och
Svartingstorp,hustru Anna Stendotter var dotter till Sten Bengtsson (Ulv) och hans hustru Kerstin Anundsdotter (Ulvsax). _Referens (om Anna Stensdotter [Ulv] och hennes släkt):
_Möller, Pontus & Gillingstam, Hans (1989). ?Ulv?, ss. 296-310 i Äldre svenska
frälsesläkter, bd I, häfte 3. Stockholm: Riddarhusdirektionen.
en förklaring varför han inte finns med i rusttjänstlängderna för Sveriges adel  före hans adelskap 1572. var att man bevisligen speciellt i Norra sverige tog bort tillnamnet Bure det gjorde man i de papper han benänms som överste på kalmar slott står det bara Johan Siggesson.
Hans Christoffer Siggesson som var krigsöverste är nämnd Bure bara en gång för adlandet till af Bure,ändå tydligare exempel har vi på hans son Sigge Christophori Bure han var utflugen när och verka som Kyrkoherden Bure när hans far adlades af bure.må hända min vän Nicklas att jag har tunt med indicier och källor för det finns lite källor i det här vi disskuterar men bara genom att disskutionen hålls kan det göra så att viktiga bitar kommer fram av någon på rötter som sitter inne med kunskap,som jag fick tex nyss av  Carl.om det inte fanns entusiaster som jag eller källkritiker som frågar du så skulle vi inte komma framåt i forskning och få fram mer om hur det förhöllsig. Jag återkommer med mer när jag fått svar från RA mvh Marc