NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-12
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2003-10-12, 17:18
Marc,
 
Det är alldeles korrekt. Johan Bures tolkning av M 9 är inte riktigt reliabel (ej heller hans tolkning av U 678). Och framför allt är Lindmarks tolkningar helt korrupta; som jag tidigare har påpekat, trodde Lindmark, att inskriptionen å U 678 är författad på ?latin och ett för [honom] okänt språk?. Jag har redan i mina tidigare inlägg hänvisat till bland annat Samnordisk runtextdatabas och Wess?n & Jansson (1949-51), som båda har sammanställts av duktiga akademiker. Läs Wess?n & Jansson. Installera Samnordisk runtextdatabas i din dator och gå igenom translitterationerna av U 678, M 1 och M 9.
 
Det räcker inte med att bara hänvisa till vilken referens eller vilken källa som helst (som du gör) - referenserna eller källorna måste också vara trovärdiga och lämna korrekta uppgifter. Jag har i mina inlägg motiverat varför jag anser Lindmark vara en ytterst opålitlig och dålig referens i detta sammanhang. Jag har också påpekat, att forskningen har gått framåt sedan Johan Bures dagar. Jag tycker, att du ånyo borde läsa igenom mina och övriga opponenters inlägg.
 
Och återigen, Marc. Det åligger inte opponenten att påvisa riktigheten i sin kritik (vilket jag förvisso har gjort ändå), utan det åligger i främsta rummet respondenten att påvisa riktigheten i sina påståenden. Det är en mycket grundläggande källkritisk princip (men för den skull bör ju kritik inte vara grundlös och helt tagen ur luften).