NULL Skriv ut sidan - Johan Bures släktbok

Anbytarforum

Titel: Johan Bures släktbok
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2014-08-05, 13:25
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara eftersom påsåendena i de senaste inläggen är så motstridiga.
 
Jag efterlyste fler primära källhänvisningar i databaser upplagda på nätet, varvid Vincent svarar att han inte håller med för det finns ju gott om sekundärkällor! Ja men då är vi ju överens! Det är inte sekundärkällor som är intressanta, åtminstone inte om de håller den klassen som diskussionen startade med 1 augusti, där en länk visade sig gå till en person som inte kunde återfinnas i primärt källmaterial och vars föräldrar bevisligen inte var hans och där dessas ytterligare anor bakåt fått påhittade årtal påklistrade! En sekundärkälla kan ju ha passerat hur många stadier som helst, den klassas fortfarande som en andrahandsuppgift, även om det är en uppgift i tionde hand.
 
Vincent tycker att det inte spelar så stor roll vad som står i en släktutredning, folk ser den ju bara som en kul grej! Det är väl OK på den tiden man skrev med gåspenna och eventuella stolligheter stannade inom den närmast släktkretsen, men när man idag har möjlighet att sprida dem över hela världen på någon sekund blir det ödesdigert. Sen kopierar andra släktsamlare de utlagda uppgifterna och lägger för säkerhets skull upp dem själva på nätet. På så vis kan felaktiga filiationer eller andra brister förekomma i dussinvis nätbaserade databaser, som då i kraft av sin mångfald vinner över den enstaka kyrkboken som klargör förhållandet och egentligen ska vara facit. Jag vet inte om det är detta Stefan håller med om, det var inte helt klart?