NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2012
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2012-10-06, 11:07
Marit Åhlén skriver att run- och namnforskare inte är säkra på att ordet BURI som står med runor på Nolbystenen är ett namn. Om detta har jag ingen åsikt, eftersom jag inte är kunnig på området.
 
Men låt oss för ett ögonblick utgå från att BURI är ett namn och att det alltså fanns en man som hette Buri som bodde i Njurunda på 1000-talet eller sent 900-tal. Det enda vi då vet om honom är att han hade minst tre söner. Något annat kan vi inte veta.
 
Och alla bör rimligen inse att det är fullständigt orimligt (ja, faktiskt inte ens tänkbart) att en släkt - nära 600 år senare - skulle ha några som helst aningar om eventuella släktskap med denne man. Varken via muntliga släkttraditioner eller via några skrivna dokument. Avståndet är ca 20 generationer!
 
Att koppla Bure-släktens namn till Buri på Nolbystenen kan alltså inte ha varit annat än ett önsketänkande av dem som gärna ville förlänga Bure-släktens släktträd tillbaka till vikingatiden. Inte ens Johannes Bureus själv trodde ju på denna koppling! Den hittades på under 1700-talet av Anders Rhyzelius...
 
Därför tycker jag att runstensdelen av Bureättens påstådda ursprung borde vara ganska enkel att stryka för alla idag. Kan du hålla med om det, Sten?
 
(Meddelandet ändrat av petersj 2012-10-06 11:18)