NULL Skriv ut sidan - Fale Bure som monument vid Birsta köpcentrum

Anbytarforum

Titel: Fale Bure som monument vid Birsta köpcentrum
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2013-05-20, 19:11
Man kommer nog inte ifrån att det här inte är en lekstuga för alla; det löje och de sarkasmer som framförs i diskussionen sårar fler än en person. En klatschigt ironisk kommentar från min sida, offentligt framförd i en fråga där jag vet att jag representerar majoritetsuppfattningen, kan applåderas av andra, men om det resulterar i att någon blir ledsen och får sin dag förstörd, är det då värt det? För några släktforskare är Fale Bure-legenden mycket betydelsefull, eftersom det står för vad man ser som en viktig del av Norrlands historia och mer än så, den är så pass viktig att någon har lagt ned ett mycket stort belopp av sina besparingar på att få stenen huggen. Jag delar inte den historiesynen och jag förstår inte det här med Burestatyn, men med tanke på att det redan markerats om och om igen i både vänliga och (mer vanligt) föga vänliga ordalag i de tusentals inläggen i Burediskussionerna vad de flesta deltagare tycker, finns det en risk att de kritiska synpunkterna här till slut övergår till rent raljerande och åsiktsmobbning. Vi är alla tårtbitsfanatiker i något avseende, som Stefan Einhorn uttryckte det i en av sina böcker. Jag uppskattar när andra respekterar och inte driver med mig när jag brister i det avseendet, även när de inte kan förstå hur jag resonerar (vilket händer ofta ...).
 
Vänliga hälsningar
 
Urban Sikeborg