NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-13
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-07-13, 15:33
Jag anser nog att vi kört fast lite med disskution om Bureslott som har kallas Byresholm Birisholm och enligt duktiga medeltids forskare har vi fått veta Att Ryzelius felläst och det skall vara Styresholm
Jag är öppen för den möjligheten eftersom jag själv inte är medeltids expert.
1) är att vi samlar oss som är bure släktingar även Såna duktiga som Tord,och Urban och vi andvänder oss av Kajs kunskaper för att komma längre om det nu är Styresholm kolla vad utgävningarna gett tex av Leif Grunberg avhandling.  
Jag har inte stuckit under stolen med att jag tror samma som Bygd?n i det här fallet det vill säga att Jag tror att Fahle hin unge ,som Johan Bure inte heller kalla Bure är identisk med Fartheng unge som har existerat och vars lämning av Gravhällen finns i sköns kyrka jag har studerat de medeltida brev och tror på en koppling mellan Nils Farthengsson och  Fartheng unge nu är jag väl tydlig Björn i mitt svar jag tror förmodligen samma som du i denna fråga och ulf och jag har olika ståndpunkter men vi kan disskutera för det.
Urban har samma tankar om Farteng unge men han tror inte det går att knyta ihop Nils  och Fartheng jag respekterar hans ståndpunkt där också.
Något som jag tycker är intressant för oss ättlingat är den släkttavla som var Uppsatt på södra vaggen av Uppsala dom kyrka och som togs ner vid reparation av dom kyrkan som nu finns säkert magasinerad, vi har skickat ut ett par personer som tog kort på Johan Bureus Släkttavla från 1601 runskriften blev tydd av runskrifts- verkets chef Helmer Ohlson och jag fick en avskrift samt bild av den man skall restaurera stenen och sen har vi fått förslag var man skall sätta den.  
men ett par saker som var intressanta var Att Herse från Selånger stod först han hade en vapensköld av en stenbock sen stod Fahle hin unge med vad vi kallar för Burevapnet och som Björn och Urban mfl sagt så kalla man sej själv oftas inte för Bure men vi efterkommande har kallat en del av dom för det tex man kan jämföra med Fargalt det var mest bara vi som kallar dom det, eller folkunga ätten, det är väl ett tydligt svar Björn.
 
Sen är det om Burestenen i Selånger, Runsten utanför Selångers gamla kyrka, Medelpad. Stenen avtecknades 1600 och 1687. Den är försvunnen sen ca 1770.
Texten enligt Johannes Buraeus:
Inskrift: Sigurd och Tore . Heden och Härser reste denna sten efter Torsärke, sin fader.
Siuhurp. auk Purir .Haipin. auk  hersr.  raistu. stain.pena.abtir.purisiarka.fapur.sin.
 
Översatt: av Helmer Gustavsson runeolog på runstensverket fått det 11 okt 2005 i brev det fanns på Johan Bureus släkttavla från1601 som tidigare fanns på Uppsala Domkyrkas södra vägg numera netagen  och finns förvarad på ett ställe jag ej nämner menett par personer har varit och fotat av den och dokumenterat den.
 
foto nr 1. Enligt träsnitt av Johannes Peringskiöld 1687 och foto nr.2 träsnitt av Johannes Bueus (kan ej sätta in foto )
 
Medelpad museum Algot Hellbom har skrivit om den. mellan 1050 och 1100.
 
mvh Marc