NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-13
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-13, 01:05
Tack till Henrik Törnkvist för den fina länken! Jag har nu läst brevet...det handlar om hur Sven Sture och hans män sluter fred med drottning Margaretha och hur de skall överlämna borgarna Faxeholm och Styresholm till henne. Jag kan även läsa om ett slott? som heter: Krytzebergh...är det någon som vet vad som menas? Kan det röra sig om Korsholm? Vi vet iallefall genom historien att Sven Sture var en av ledarna för Vitaliebröderna (Sjörövare som var allierade med Albrecht av Mecklenburg, en kort tid svensk Kung) och de hade ockuperat borgarna: Faxeholm, Styresholm och Korsholm på 1390-talet. Vi kan här tydligt se att norrland var i högsta grad indraget i det inbördeskrig som pågick i Sverige under denna tid! Min teori är ju...som jag också nämt tidigare...att det (förmodade) slottet/borgen Birisholm/Byrisholm redan hade jämnats med marken och inte hade någon som helst militär betydelse längre då detta brev skrevs - kanske som en personlig hämnd mot Farthegn Unge som kanske varit anförare av helsingarna? Detta är enbart en teori som inte är bevisad men jag vill ändå nämna detta för att man skall få lite SAMMANHANG i detta tankepussel!
 
Tack än en gång Henrik...man blir glad då människor är med och gör något konstruktivt! Tänk om du skulle kunna få fram detta med Huitfeldt också...
 
Vänligen
 
Ulf