NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-12
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-11, 16:26
Till Per Göthe: Men här handlade det om påkostade (romanska?) kyrkor i sten! Det behövdes stenhuggare och yrksesfolk till ett sådant bygge, glöm inte det.
 
Skall ge mig på en rek. igen...jag vet att jag retar somliga här med detta ovetenskapliga sätt att gå till väga men jag känner att någon bara MÅSTE försöka att reda upp allt detta då det handlar om så viktiga saker som norrlands historieskrivning.  
 
Så här tänker jag mig att det KAN ha gått till...Fartheng Unge och hans helsingar ställer sig på konung Magnus (och hans son Hakon, Norges Kung) i hans kamp mot Albrecht av Mecklenburg och hans allierade svenska stormän när de gör uppror mot konungen. I slaget vid Gataskogen år 1365 förlorar Magnus striden och tas till fånga. Kung Hakon sårades svårt men lyckades ta sig hem till Norge igen (med hjälp av Burar?).
 
Som straff för att helsingarna (Norrland) ställt sit på kung Magnus sida sänds en straffexpedition upp till Byrestad med omgivningar (Fartheng Unges hemort). Det gamla slottet/borgen där utsätts för en belägring (därav pilskotten på slottsporten) till slut så intas borgen och den jämnas sedan med marken av fiendestyrkorna. Man lämnar inte sten på sten kvar utan allt bryts ned, man vill en gång för alla försäkra sig om att denna borg inte mer skall kunna användas i krig. Man bryter ned det stora stentornet och kvar blir enorma stenmassor ute på åkern - dessa skulle sedan bli kvar där ända in i modern tid. Man bryter ned den dubbla träpallisaden som omger slottet och dess 2,4 meter höga stenfot. Bönder lyckas emellertid genom åren att sanera bort stenarna efter denna stenfot och kan börja odla marken däromkring, bara uppe vid skogsbrynet blir några rester kvar...
 
När angriparna lämnat området så försöker man att taga vara på resterna efter slottet, man flyttar nu över slottsporten till den lilla försvarskyrkan som ligger en bit därifrån. Byrisholm har nu spelat ut sin roll för alltid som ett slott/borg och från och med nu är det borgarna: Styresholm, Faxeholm och Korsholm som gäller i norrland...MEN minnet av det stora slottet/borgen och den mäktiga Farthegn-släktens bedrifter finns dock kvar bland lokalbefolkningen...de glömmer inte sina stora hjältar utan bevarar allt i en muntlig berättarsägnen! Slut på rek.
 
Ulf. slottsjägare.