NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-28
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2007-06-27, 19:54
Marc: Att vara välbärgad och inflytelserik innebar inte att man därmed måste vara i kronans tjänst och inneha ett ämbete som fogde eller lagman, kanske snarare tvärtom. Det är först omkring år 1300 som sveaväldet får ett egentligt grepp om Norrland, åtminstone i vissa avseenden, och det kan inte ha skett utan samverkan av lokala eliter. Fogdens jobb var ett slitgöra som garanterat inte uppskattades av befolkningen inom fögderiet och han behövde liksom underlagmannen stöd och acceptans av infödda inflytelserika personer för att kunna utföra sitt arbete. Jag ser därför Nils Farthegnsson och Farthegn i Nässom som brevutfärdare i kraft av sin betydelse i bygden (och som kanske i praktiken hade större inflytande än såväl fogde som underlagman); hade de innehaft ett officiellt ämbete skulle det utan tvivel ha angetts i breven.
 
Begreppet landsdomarsläkten som Gunnar Lindgren använde är olyckligt och oegentligt, oavsett vem som myntade det. Dels kan inbördes släktskap bara beläggas mellan några få av de personer som används så släkt är mindre lämpligt i sammanhanget, dels används inte beteckningen landsdomare i Norrland under medeltiden och 1500-talet (vad jag vet), dels finns det bara en person som uppges tillhöra denna landsdomarsläkt som är belagd som underlagman. Det vill säga: landsdomarsläkt är ett tendentiöst begrepp, som utgår från en bild som inte har stöd i källorna. Jag misstänker att valet av uttryck kan ha att göra med att man har velat koppla ihop denna 1300-talsgrupp välbärgade ångermanlänningar (de flesta verkar ju vara bosatta i Ångermanland) med Johan Bures uppgifter om att tidiga släktmedlemmar på 1400- och 1500-talen varit underlagmän i Västerbotten, men där rör det sig både om ett annat landskap och en annan tid. (Att Johan Bures uppgifter i det avseendet inte har gått att belägga är en annan fråga.)
 
De olika skribenter du nämner använder inte alls begreppet oberoende av varandra, som du skriver, utan den ene hakar på den andre i bara farten, uppenbarligen utan att reflektera närmare över hur lämpligt eller olämpligt denna beteckning är.
 
Leif Grundberg reserverar sig genom att på ett par ställen benämna denna lokala elit som den så kallade Fartegn- eller landsdomarsläkten, men i övrigt bara som Fartegnsläkten utifrån det dopnamnets frekvens. (I och för sig skulle man kanske ha kunnat kalla den Spjälbodsläkten i stället, också ett återkommande namn bland dem som utpekats som tillhöriga landsdomarsläkten.) Jag håller inte med alla Grundbergs associationer, som när han kommenterar att Fartegn i Överlännäs 1314 bodde nära ett förkristet gravfält; för mig är det alltför lång tid däremellan för att man ska kunna se något samband mellan de två.
 
Jag vill passa på att rätta en sak du skriver: Fartegn i Nässom, som är belagd 1314 och 1324, är *inte* bosatt på Kungsgården i Bjärtrå utan i en grannby. Att bo nära en fogdegård är långt ifrån samma sak som att bo på den.
 
Att djäken skulle vara en benämning på lagmansyrket har jag inte sett några belägg på. Jag har kollat Svenska Akademiens Ordbok och Fornsvensk lexikalisk databas, och där finns ordet inte upptaget i den betydelsen.
 
Hälsningar
 
Urban