NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-27
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-07-27, 19:32
Till Jan-Christer Strahlert: Men det finns två olika forskartyper, dels finns det arkivarie-typer som bara syssar med redan befintligt material, man är mycket noga med att följa alla föreskrifter och katalogiserar alla befintliga fakta systematiskt och enligt reglerna. Sedan finns det forskare som vill gå FRAMÅT hela tiden...man vill få fram nya fakta, man vill prova nya hypoteser, man är beredd att vidga sina ramar lite om det kan gynna framkomsten av nya intresanta uppgifter - vilken av dessa forskartyper är viktigast? Svar: BÅDA är lika viktig! Det behövs människor av båda slagen för att samhället skall fungera och gå framåt!
 
Man kan jämföra med näringslivet där det behövs BÅDE kreativa entreprenörer (startar nya företag hela iden) och välutbildade manager (förvaltar redan mogna företag). Förstår du vad jag försöker säga Jan?
 
Jag blir hela tiden jämförd med Urban Sikeborg och Kaj Jantzon här på AF, hur långt jag ligger under dessa herrar, hur mycket mer de vet än jag osv., med de har inte upptäckt några nya slott vad jag känner till? De har inte fått nys om några upphittade ringar i marken (med en böjd arm som sigill)? Osv. osv. Skall jag nu bli som dom...? Nej jag tror inte det...jag tror att jag kan fungera som ett KOMPLEMENT till vetenskapliga forskare.  
 
Om vi nu bara antager att vi nu verkligen har funnits Fale hin Unges stora slott ute i Birsta, skulle det då inte vara förlåtet att jag inte -in i minsta detalj - föjt alla regler som gäller här? Tänk om det var just DÄRFÖR jag hittade slottet...för att jag VÅGADE bryta mot vissa uppställda regler...?
 
Sedan tror jag inte att lite humor någonsin har skadat varken forskningen eller någon enskild person...
 
Vänligen
 
Ulf