NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-13
Skrivet av: Peter Karlsson skrivet 2007-06-13, 23:58
Ulf, beträffande ruinresten (där ålderdomshemmet stod från 1890 till 1960-tal) bör du göra en fullständig undersökning i de arkiv, hos de myndigheter som kan ha något att ge..
Vi kan inte sitta och tala om hur det ligger till utifrån en snedbildsvy av trakten från 1950-talet.
 
Jag är alls ingen expert på detta, men till att börja med skulle jag försöka få fram tidiga grundkartor över området. Så tidigt som när de byggde ålderdomshemmet fanns nog inga egentliga grundkartor, men någon form av underlag måste ha tagits fram. Arkitekten har du ju, se vad som går att finna fram - och då menar jag fullständiga ritningar och underlag, någon bör sitta på dem.
 
Eftersom allt stod kvar fram till 1960-talet har du ju bra chanser att få fram rätt detaljerade kartor över omgivningarna. Jag har t.ex. själv på kartan som låg till grund för detaljplanen 1932 över området där jag bor kunnat finna husgrunder och annat bara genom att följa nivåkurvor.
 Nu är det ju inte alltid det finns så noggrann kartering, men fotogrammetriskt kartunderlag (genom flygfoto) var väl igång redan från 30-talet.
 
----------------------------
 
Några till kartor över Birsta bör nämnas, de berör delvis de områden vi diskuterar, men jag länkar bara till dem och så får man forska vidare själv om verkligt intresse finns  
 
Birsta 1821
 
Birsta skog 1810
 
Målås 1762
 
-Den vi tagit bilder ur förut finns här: VästerBirsta m.m. - skog 1764
 
Alla dessa gränsar till varann (eller överlappar) och är självklart något man lägger noggranna studier på också tycker jag.
 
Framåt vi (kanske) gå ...