NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-08
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-06-07, 19:46
Hej alla igen! Jag har nu tittat på den stora kartan: Carta Marina och den är ju ett konstnärligt mästerverk! Ni nämner fästningen Vardehus, ja det var där som min förfader Klaus Gagge residerade i början på 1600-talet! Se också hur man har ritat in de eviga gränsstrider som stod däruppe mellan danskarna och svenskarna. Tycker att kartan är förvånandsvärt bra när det gäller proportioner, även om man tydligt kan se att norrlands längd är starkt överdriven i jämförelse med södra delen av landet. Marc, längst upp i bottenviken kan man se all handel som bedrevs där...av Birkarlarna bl. a.!
 
Men om nu denne Olaus Magni kände till borgen i Skön borde han då inte ha skrivit om den i sin historia? Är det någon som kollat det?
 
Han hade ju en bror som hette Johannes Magni, jag har ett citat här hemma från boken: Medelpads Fornminnen skriven av Arvid Engqvist.
 
Det lyder: Refererades allenast att Fahle eller Falle hin unge om hwilken Joh. Magni talar uthi Konung Erichs den Helges Historia, skall i Skiön hafft sitt Slått och grifft warandes på Grifften hans Wapn att see aff 2 bilor i Korse, hwilket och nu sigillum paroecia (=sockensigillet) äro.
 
Det är tydligen historikern Theet som skrivit detta citat år 1684. Lägg märke till att här näms också om ett slott!
 
Vad menas med detta? Är det brodern till Olaus Magnus som omtalas här?
 
Till Peter Karlsson: Det står ju i texten som handlar om Olus (vöbam, se ovan) att han även tog hänsyn till muntliga berättelser på sina resor, när han besökte Skön så kanske att han fick höra den gamla berättasägnen om Fale Bure och hans bravader och han kanske också besåg ruinresterna där vid Birstaberget med egna ögon? Tydligen ansåg han att detta var så trovärdigt att han vågade rita in en borg på kartan! Glöm inte att här har vi att göra med en mycket högt utbildad person som varit svensk ÄRKEBISKOP!
 
Varför det inte står så mycket om denna borg i skrifltiga källor kan bero på två saker: dels rör det sig om 1200-talet och då skrevs nästan inget ned och dels kan det bero på att borgen saknade all militärstrategisk betydelse under senare tid - den kanske förstördes helt under det blodiga 1400-talet? Där finns nog förklaringen också till varför man nämner Faxeholm, Korsholm och Styresholm så fort det gäller MILITÄR berydelse. Ser ni att borgen Korshom (i Finland) också finns med!
 
Till Peter T: Jag har kollat upp undersökningen av Östra Birsta som du länkade till. Den gäller inte det vi pratar om här utan berör en annan del av Birstaområdet.  
 
Tack till Peter & Peter för all hjälp med bilder och länkar!
 
Vänligen
 
Ulf