NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-25
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2006-11-21, 17:07
hej Gunn-Britt!
 
Sophia Fastrup finns ju noterad som inhyseshjon och vad jag kan utläsa så är inte någon av de som nämns i hfl släkt med henne men jag har bara kikat på de aktuella sidorna som gäller för just Sophia med son.
 
Som jag skrev tidigare så gifter hon aldrig om sig och inget i hfl tyder på att Fritz blir adopterad utan han bor med sin mor fram till den 10 augusti 1865 då han utflyttar till Karlsham. Så varför han har efternamnet Lindqvist vid flytten kan jag inte svara på. Eventuellt kan en far ha erkänt faderskapet eller så tar han sig bara ett efternamn som för övrigt är ett typiskt skrånamn. Vid flytten uppges det nämligen att han är målarlärling.
 
Nåväl, jag gjorde ett nytt försök med inflyttningslängderna för Karlshamn och fann till slut hans flyttbetyg med en hänvisning till hfl för Karlshamn. Där återfinns han under Asia N:o 146 som målarlärling.  
 
Det finns en notering om att han flyttar men tyvärr kan jag varken utläsa ort eller datum.  
 
Du kanske kan pröva med att göra en förfrågan under läshjälp - Karlshamn och hänvisa till GID 1759.45.42600 eller sidan 327 i hfl för Karlshamn, 1861-1871. Fritz finns inklämnd på rad 19 på denna sida.  
 
Lycka till!
 
Mvh Helene