NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2009
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2009-06-18, 00:49
Hej Maria!
 
Jag sitter här och kompletterar lite dopnotiser på min Brandtsläkt i Björnekulla (L).. gissa om jag blev förvånad när Weis dök upp här!!  
 
Jag kan bidra med följande från Björnekullas födelsebok (med reservation för lite felläsningar):
 
1741 Lördagen 19 sept war giästgifwaren Daniel Brandt ... Åstorp född och christnades d 20 dito No Anders Suscept: Dorothea Weis ibm Testes Petter Brandt och Andreas Hallenborg mönsteskrif Joseph Lom
 
1741 Natten emellan d 30 och 31 october war Rotemäst Petter Brandts pigebarn i Bkulla född Christnades d 8 Nov no Anna Gretha. Suscept gästgifeskan Olu Brandt i Åstorp Testes Kocken Georg Weis ??: mäst Erasmus Palm nembemannen Swen Joens i Åstorp kp Bergmans hustru Bkulla
 
1749 Natten emellan d 3 och 4 8br gästgifwaren Daniel Brants ock Olu Swensdotters piltebarn i Åstorp född, och Christandes d 8 dito No Gilius Suscept: Corporalenskan Brandts i Åfwarp testes: Andreas Hallenborg kocken ?? Weis klockaren Bergmans h i Biörnakulla
 
I mantalslängden över Björnekulla 1749 bor det en Johan Georg Weis med hustru på Åstorp nr 11.
 
Några rader längre ner finns Daniel Brandt min mf ff ff f