NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 juli, 2011
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2011-07-22, 12:38
Jag funderade på fru Dahlberg (Wejdling), namnet är vanligt och finns från många ställen. Men det finns ju någon form av koppling till Gotland, annars skulle inte Otto Moberger kunnat bli präst där. I Dalhems socken på Gotland heter många Dahlberg, kanske en vågad hypotes att hon har någon släktskap därifrån? Det gick båtar mellan Kalmar och Gotland.

Mobergers kräver lite forskning, de måste ju finnas någonstans  

Jo, kartorna är fina, jag har läst GIS för arkeologer, agrarhistoria och historisk arkeologi det senaste halvåret och arbetat en del med de gamla kartorna, speciellt de geometriska från 1600-talet. Bland annat gjort kartöverlägg manuellt och med GIS så att jag kan finna gamla strukturer i landskapet.

Det var intressant att komma in på 1600-talet i mina hemtrakter. Det verkar intuitivt som det finns ett samband mellan Berg, Hambraeus, Hofstadius, Rommel, Gåse och Ernander och att det sambandet ligger i Uppsala, de nämns ibland i samma skrifter etc, de är alla prästsläkter. Bröderna Rommel (akademifogdar, professor i historia, rektor för Uppsala universitet etc) var vittnen på dop i Gåses familj. Nicolao Rommel (Nils) skrev ju också likpredikan för Anders Hambraeus första hustru. Hans far Berge (Börje) var gift med Anders Hambraeus syster Margareta (de ska vara barn till Jacob Andersson Hambraeus i Lena socken (enligt Bo Lindberg som härstammar från Gåse-släkten och Margareta Wejdling).   Börje Rommel bor i Helga Trefaldighet i slutet av 1600-talet när Lars Berg gifter sig med Maria Hofstadia, en annan dotter Hofstadia gifter sig med en Berg. En dotterdotter till Börje Rommel gifter sig Rodde och bor mot slutet av sitt liv i Övergran. (Hoppas jag fått släktleden rätt!)
Ernander är alltså ett namn som finns nästan bara i socknar runt Uppsala - om det var lättare att få tillgång till universitetets arkiv så kanske man finner honom där.

Domkapitlet för Kalmars arkiv ligger i Vadstena, jag får se om det finns tid till att besöka det och se vad som kan finnas skrivet där.