NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2007
Skrivet av: Maj-Brith Andersson skrivet 2005-09-15, 18:20
Hej folk i Hogrän med omnejd !
Jag har under 12 års tid sökt anor till min fader:Karl Gustaf Hjalmar Nilsson F: 1900-05-19 i Katarina fs. Stockholm.
Har i dag fått en kopia av en Barnhusrulle från Allmänna Barnhuset.
Har även fått ett erbjudande om att köpa en kopia på en Spädbarnsjournal på 7 sidor vilket jag kommer att tacksamt göra.
Så nu är jag snart i mål!
Har även under resans gång fått uppgifter på min biologiska farmoder med flera generationer:
Hilma Maria Josefina Nilsson från Hogrän.
Den senaste uppgiften jag emottagit var att min fader även haft 2 levande halvsyskon + en halvsyster som dog odöpt 2 dagar gammal.
De yngre syskonens data och namn skulle vara:
Oskar Fredrik Nilsson F: 1905-07-14 i Kungsholmen blev fosterbarn på Kungsholmen.
Men blev utflyttad till Hogrän någon gång 1909-1921.
( Nu undrar jag till vem, någon släkting ? )
Denna Oskar Nilsson blev D: 1970-09-19 i Visby.
 
( samma år som min fader dog 1970-11-05 bosatt ca. 30 km. från Göteborg i ( P )
 
Det föddes även en flicka i familjen, hennes namn var :
Daga Maria Nilsson F: 1907-09-16 i Kungsholmen utflyttad till rote 6 Gustav Vasa församling.
Ej hunnit söka henne ännu.
 
Modern inflyttad på Kungsholmen 1904 från rote 6 utflyttad till rote 27 Mateus församling 1908.
Källor: Rotemansarkivet Södermalm och Kungsholmen.
 
Finns det någon i dag levande person som kan berätta lite om platserna ( St. Ennebjänne, Hogräns Djupbrun med flera).
Där min släkt varit bosatta och vad dom levde av?
Var dom  statare, bönder,jordbrukare eller någon annan arbetsplatssom dom fick sitt levebröd från.
Skulle bli så glad för lite mera uppgifter om mina anor på Gotland.
En plats där jag endast varit några dagar under 2 turistresor då jag ej visste om att Far härstammade därifrån.
Väntar med spänning och tacksamhet på svar .
Maj-Brith Andersson Lekattvägen 13793 30 Leksand.