NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2013
Skrivet av: Gunilla Jonsson skrivet 2013-09-08, 10:51
Då jag var inne och kollade i FB för Köla.(S),så fann jag GUSTAF MÅNSSON WARLIND, som fadder till en INGEBOR BRYNOLFSSON: Tompta, Köla C:2. 1719-02-13.
Alltså levde MONSIEUR GUSTAF MÅNSSON WARLIND då år 1719,och befann sig i Köla, men finner honom inte nämnd i Tomta, i Köla, i HFL för år 1719.
 
13/2-1719 Brynolf Månsson samt hustru Kari Haraldsdotter  dotter föddes den 13/2 och blev christat den 14/2 blev i dopet kallat INGEBOR.
Mannes faddrar:
Monsieur Gustaf Månsson Warlind. qvitt? i Tömpta drängen Nils Andersson i Hofsteen.
Qvinnans faddrar:
Hu Marja Wahrlin bar barnet med hu Ingebor.
 
Vet ej hur denna Maja(Maria) Wahrlin passar in i Warlindsläkten.Maja var ofta faddrar till olika barn i FB för Köla, har letat efter hennes vigsel, men hon fanns inte som vigd i Köla i alla fall.
Gick då in i HFL för Tomta för år 1719 i Köla för att leta efter  fadern till Ingeborg: Brynte Månsson.Det stod:Brynte död 1737. Hustru: kari. Barn: Anders Bryntesson med hu Gunilla. Bernt. Gossen Amund.
Sedan gick jag in i DB för Köla. BRYNTE MÅNSSON. D 1737-04-13, Tömta,Köla. (S).BRYNTE MÅNSSON, hans fader var MÅNS JONSSON och modern GYRI ANDERSDOTTER. Dödde den 13 Aprilis, 54 år gammal. Begrovs den 24 April, född 1683, Köla.(S). BRYNTE MÅNSSON har en dotter också Börit Månsdotter, född 1675. D 1716-04-04, Övre Älgestad, Köla. (S).Hon var gift med en Olof Månsson och finns med barnen Elin, Olof och Anna i Älgestad i Köla HFL AI:5. Sidan 96.
Min undran är om dessa personer kan vara släkt på något vis med Gustaf Månsson Warlind. har gått igenom hela FB för Köla från 1680,och DB plus vigsel men Gustaf Månsson finns inte nämnd något mer där. Tacksam för tips ang. detta.
 
Vänligen Gunilla Jonsson.
 
(Meddelandet ändrat av Klapaka3 2013-09-08 11:06)