NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 september, 2013
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2011-10-26, 16:55
Jag tror inte att Anders Jönsson i Brynterud flyttade till Kristinehamn, då skulle det nog bara ha stått Anders Jönsson, möjligen med tillägget i staden istället, i protokollet. Att dom försvinner ur mantalslängden kan antingen bero på att dom blivit överåriga eller avlidit. Det fanns flera Anders Jönsson i Kristinehamn också.
 
Den Gustaf som föds 1654 tror jag nog att det är rätt Gustaf Månsson, senare Warling/-d. Men frågan är ju, som sagt, vem av Måns Anderssönerna som var hans far.
 
Jag skulle nog tro att både den Måns Andersson utan yrkesbeteckning som nämns i protokollen och kyrkböckerna, och Gustaf Månsson Warling var handelsmän/köpmän. Det är ganska vanligt i domböckerna att man utelämnar handelsmännens yrke, medan däremot hantverkare brukar få sin yrkesbeteckning som ett extranamn - Måns Smed, Anders Karduansmakare o.s.v.
 
För att krångla till det lite till med Månsarna, så hittade jag i C:1 sidan 40, år 1647 föddes Måns, Månses Låsesmed i staden döpt 23 Dn Trin, noterat under socknen, inte staden. På sidan 41 döps Måns, Måns And. son 1648 Dn XXI Trin, noterat under staden.
 
Det finns register i många av domböckerna, men tyvärr är det inte allt som står med där.