NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 oktober, 2011
Skrivet av: Leif R. Blom skrivet 2011-02-06, 04:42
Gunilla, först hoppas jag att moderator flyttar de senaste inläggen till släkter Warlind i stället.
Som jag ser det finns bara en Swen Warlind. Han kommer från Aspberg, Segerstad. Enligt kyrkoräkenskaperna Segerstad erlägger Swen Warlind, Aspberg pengar till kyrkan 1714. På Wäsby i Gillberga finns majoren Hielmstierna enl hfl 1720. Antagligen hette han tidigare Fingerros, en släkt som jag tidigare konfronterats med i Finland. Alltnog i Gillberga vigs Swen och Anna Christina 1720 och de får barnen du nämner ovan, först Justina Maria döpt av vigselprästen Carlmarck i Gillberga. Sedan flyttar familjen kort till Sunne och där döps Britta Beata 1723. Man flyttar så tillbaka till Wäsby, där de övriga barnen föds. 1727 avlider Öl Hielmstierna i Gillberga. Den Hr Warlind som finns i Bergskog i Sunne hos Hr Gråberg och hhu är med stor sannolikhet Gustaf Warlind, som då är sergeant vid Överstelöjtnantens kompani N-W reg. Hr Gråberg är fältwäbeln vid samma kompani. Se rullan för kompaniet 1721. De är ungefär jämnåriga. När det gäller Swen tror jag mer på uppgiften i rullorna, där det sägs att han tex. 1718 är 29 år, jag tror inte att det är möjligt att han är löjtnant redan vid 23 års ålder, även om sådant kan förekomma. Återstår att reda ut vart Gustaf flyttar efter Bergskog. Möjligen döljer han sig, som ogift, hos sin broder Swen på Wäsby i alla fall fram till hfl 1733-, där de då överlevande barnen Justina, Brita och Johan finns med. Swens svärmoder Justina Hielmstierna avlider (nov 1737), vilket också framgår av hfl.
Mvh Leif R: