NULL Skriv ut sidan - Wallerius / Vallerius

Anbytarforum

Titel: Wallerius / Vallerius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-12-29, 18:56
Den Christina Walleria som Hjördis efterfrågar fick en dotter Svenborg i Igelösa 1795, tillsammans med Henric Johansson. Denna dotter dör ung, och det finns ingen  vigselnotis för Christina och Henric. Det står dock inte i en enda notis i 1795 års födelsebok om NN och hans hustru, utan bara Fader: NN, moder: NN. Detta kan alltså innebär att dottern Svenborg var född utom äktenskapet. Alla barn har ju en far och en mor, men de behöver ju inte vara gifta.  
 
Den organisthustru Kjersti Wallerius från Förslöv som jag fann ovan hittade jag i jakt på den av Hjördis' ovan nämnda Christina Walleria. Jag tror dock inte att det är samma person, men vid ett tillfälle finner man en nästan löjlig syn i Stora Köpinge husförhörslängder. Hos organistfamiljen Nordberg bor nämligen en Henric Johansson med familj! Mycket lustigt sammanträffande, men jag tror inte att ryttaredottern från Förslöv svänger inom Igelösa, ganska långt från Förslöv, och får ett oäkta barn 1795, för att därefter flytta tillbaka till Förslöv där hon gifter sig, och sedan får sitt avlidna oäkta barns far som inneboende (som dessutom bor i den socken han är född. Födseln i Igelösa 1795 skulle då innebära att både Christina och Henric lämnade sina hemsocknar och reste långväga till Igelösa, för att därefter återvända till sina avlägsna hemsocknar). Det är dock ingen tvekan om att det är ett lustigt sammanträffande.  
 
 
 
(Källa: Stora Köpinge AI:6, s. 68).