NULL Skriv ut sidan - Wallerius / Vallerius

Anbytarforum

Titel: Wallerius / Vallerius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-12-29, 18:14
Hej Anders, ett stort tack för alla uppgifter (och god fortsättning! ).
 
Intressant diskussion om namnet Wallerius - som du säger, kanske blev det naturligt att gränserna suddades ut eftersom förnamnet ju har samma form som ett latiniserat släktnamn.
 
Jag såg förresten att jag tänkte fel ovan. Den gamle Wallerian hos klockaren Dahlbom i Kropp (som anges född 1727 12/2) dör ju 1811 11/4 och är inte identisk med klockaren Wallerius Redin som dör redan 1800, 68 år gammal. I Reslöv hittade jag dock faktiskt en Wallerus, född 1732 18/4 (passar ju perfekt in på klockarens dödsålder), som son till ryttaren Olof Wallerius och Kerstena Könicksdotter (som senare hamnar i Kropp, se ovan). Antagligen har han väl klockaren tagit släktnamnet Redin efter födelsesocknen Reslöv. Den Wallerian som anges född 1727 12/2 är väl, som du säger, en äldre bror som kanske förblev ogift.
 
Ryttaren Ulrik Wallerius (ovan) ska enligt generalmönsterrullorna vara skånsk till börden:
 
Norra skånska kavalleriregementet, GMR 1724.  
Landskrona kompani, nr. 80, Flädie rote, den förra karlen Rymbd, J stället praesenterat en ben:d Ulrich Wallerius född i Skåne 23 åhr gl. approberas.
 
Norra skånska kavalleriregementet, GMR 1732.
Landskrona kompani, nr. 64, Stångby rote. den föra Karlen Rymd i stället Praesenterad en benämd Ulrick Wallerius född i Skåne 31 åhr gl. Approberas.
 
Norra skånska kavalleriregementet, GMR 1737.
Landskrona kompani, nr. 64, Stångby rote. Ulrich Wallerus för Stångby. Ryttaren 44 åhr gammal, född i Skåne, tient 13 år.
 
Norra skånska kavalleriregementet, GMR 1744.
Landskrona kompani, nr. 1, Norra Möinge rote. A:o 1739 d. 17 October på recruterings mötet efter begiäran fått Interims afskied. samma åhr d 3. November. Rusthållaren i stället anskaffat Hans Norman 25 åhr gl: född i Skåne hwilken 1740 d. 17 Maii med Rusthållarens samtycke är Transporterat till No 64, och Ulrich Wallerius derifrån hit igen, 51 åhr gl: tient 20 åhr född i Skåne.
 
Norra skånska kavalleriregementet, GMR 1754.
Landskrona kompani, nr. 1, Norra Möinge rote. Ulrich Wallerius, dööd 1745. d: 25 Martii.
 
Sedan gjorde jag ett intressant fynd när jag försökte hjälpa Hjördis att spåra den Christina Walleriidotter som var fadder i Odarslöv, ett fynd som pekar åt att alla Walleriusar kanske är släkt med varandra. Åtminstone verkar det ovanliga namnet Ulrik vara en gemensam nämnare. I Förslöv gifter sig nämligen 1802 pigan Kjersti Wallerius med organisten Olof Nordberg i Stora Köpinge, och Kjersti ledde mig till denna familj:
 
Jöns Wallerius, född ca. 1722, ryttare vid Norra skånska kavalleriregementet, död 1800 29/3 i Stora Hult, Förslöv.
Gift 1748 4/12 i Förslöv med Ingar Jönsdotter, född ca. 1723, död 1802 6/4 i Stora Hult, Förslöv, gemensam bouppteckning med maken 1802 14/4 (Bjäre häradsrätts arkiv FIIa:10, s. 323).
Barn:
1. Tora, f. 1749 17/2 i Förslöv, död före 1802.
1. Ulrik Wallerius, myndig 1802.
2. Karna Wallerius, född ca. 1763, ogift 1802.
3. Lusse Wallerius, döpt 1766 23/2 i Förslöv, ogift 1802.
4. Pernilla Wallerius, född ca. 1768, ogift 1802.
5. Kjersti Wallerius, född 1773 20/4 i Förslöv, gift där 1802 13/4 med organisten i Stora Köpinge, Olof Nordberg.
 
Ännu en gång dyker alltså namnet Ulrik upp i samband med Wallerius, och när döttrarna undertecknar bouppteckningen efter föräldrarna (kanske visserligen med hand å penna) skriver de sig med just Wallerius som efternamn. Organisthustrun Kjersti i Stora Köpinge skrivs också alltid som Wallerius eller ibland med den latiniserade formen Olof Nordbergs och Kjersti Wallerii dotter NN, men aldrig som Walleria, vad jag kan se. Kanske är det i vilket fall som helst för sent för feminina varianter av släktnamn när hon får barn.  
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2011-12-29 18:56)