NULL Skriv ut sidan - Utberg

Anbytarforum

Titel: Utberg
Skrivet av: Bo Utberg skrivet 2003-07-19, 16:04
Tack för alla svaren. Nedan följer några kommentarer tillera svar.
 
Utberg, Rune Harry (19270825-5415) är min far, allt stämmer precis.
 
Utberg, Klara Sofia (18840507-5402) Är min farmor (100% säker). Jag känner igen både årtal och bostadsadress. Blixt, Klara Sofia född 1884, bör vara samma person. Undrar varför hon hamnade på barnhem och vilka som var hennes föräldrar?
 
Utborg David Natanael f. 1880 N. Ryr. Bör vara min farfar pga. Ryr (jag visste inte att Norra Ryr och Lane Ryr är samma), dessutom känns födelseåret lite bekant. Jag vet också att han dog tidigt. Han trillade ner från ett tak när han jobbade som plåtslagare. Jag har inga födelsedatum på honom.  
 
Utborg (Andersson), August f. 1846 Uddevalla, arbetare och Anna Brita Larsdotter f. 1847 Norra Ryr, bör vara min farfarsfar och farfarsmor. Jag har aldrig hört deras namn så detta var helt nytt för mig. Då var det troligtvis August som tog namnet Utborg eller Utberg?
 
Detta måste ha inneburit att August flyttade från Uddevalla (födelseorten) till Norra Ryr, där han sedan gifte sig med Brita och fick barn. Flytten från N. Ryr till Gbg skulle då ha skett mellan 1880 och 1888. Eftersom lillasytern Agnes Linnea f. 1888 var född i Gbgs Masthuggs (Masthugget) flyttade dom troligtvis dit först och sedan vidare till Haga mellan 1888 och 1890?