NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-05
Skrivet av: Margareta Bergqvist skrivet 2002-02-10, 20:47
Hej Inge Lejde och Sam Blixt!
När jag sökte efter en gammal efterlysning råkade jag hitta er intressanta diskussion om Petter Uhr och Barbro Hiertstedt från Frödinge.
 
Deras förstfödde son, förmodligen död mycket tidigt eftersom han aldrig finns med senare, föddes mycket riktigt 14 dec 1739 i Åkerö Mörlunda (C:2). Dopvittnen var bl a Barbros far och styvmor samt Petters halvsyster Christina.  
 
Uppgiften om Petter Uhrs giftermål med Barbro Hiertstedt i Frödinge 1739 den 2 mars kommer från PLF:s databas. Jag har inte kunnat belägga den i kyrkböckerna eller kyrkans räkenskaper och är därför mycket tacksam för källa.
 
Deras son Jacob Uhr, som är min länk till släkten, finns inte med i födelseboken varken för Södra Vi (Kåreda) eller Frödinge (Rössle). Enligt dödboken Frödinge 1802 var han 54 år när han dog och bör således ha varit född 1748. Mycket tacksam om någon har annan källa.
 
Anknytningen till Åkerö tror jag låg på släkten Hiertstedts sida. År 1799 testamenterade Barbros halvsyster Ulrika Magdalena egendomen till sina två döttrar, dessutom uppgavs boet av Brita Beatha Hiertstedt som jag inte har kunnat placera in i släktträdet. Det är några år sedan jag sysslade med den här grenen men jag vill minnas att jag dessutom sett Barbros (halv?)bror Georg Benjamin Hiertstedts namn i samband med Åkerö vilket gjorde mig fundersam eftersom jag omedelbart förknippade Åkerö med Södermanland.   Kan tyvärr inte hitta källan just nu.
Bästa hälsningar Margareta Bergqvist