NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2007
Skrivet av: Torbjørn Steen-Karlsen skrivet 2007-04-30, 16:55
Bevaremegvel. Dette var utrolig. Foreløpig så bare samler jeg opplysninger, men kanskje man skulle skrevet en artikkel om enken Hedvig Trolle som reiste den lange vegen fra tildels rikdom og status i Dalarø til en skjebne i ensomhet og fattigdom på Nøtterøy. Jeg har virkelig tenkt på hva det var som fikk henne til å reise den enormt lange vegen fra Stockholm, over hele Sverige med to barn på 6 og 9 år. Vel trolig i båt fra Bohuslenkysten til Nøtterøy. Kommer hit på vinteren 1794/95 og bosetter seg hos sin nye ektemanns foreldre. Hun snakker bare svensk og er vandt til helt andre bo- og levnadsforhold enn det hun kom til. Etter tre år er hun igjen enke og må klare seg alene med to små barn. Hva er det som har fått henne til å reise kan man spørre seg. Så dør hun ikke hos sine barn, men som fattig Lægdslem, som vel er det samme som Fattighjon eller noe sånt, på en nabogård. Men tusen tusen takk for alt du har funnet fram. Jeg skal se hva jeg kan få gjort med det. Kanskje jeg kan få laget en artikkel av det til vårt lokale tidsskrift i Vestfold slektshistorielag som heter Gjallarhorn.