NULL Skriv ut sidan - Ternstedt

Anbytarforum

Titel: Ternstedt
Skrivet av: Ann Johansson skrivet 2005-01-24, 19:01
Hej igen Christina!
Kom på att du borde kanske läsa ett svar jag fick på min förfrågan på Sällskapet Vallonättlingars anbytarforum. En Stefan E. S. skrev ett intressant svar och gav uppgiften att Mommabröderna var tyskar från Aachen.
 
Det är i detta sammanhang vi får se bröderna Mommas intresse för det fjärran landet i norr. Att de kom från Aachen, men ändå kallas holländare är kanske inte så förvånande. I den Nederländska unionen var provinsen Holland den ledande. Aachen ligger dock långt därifrån. Om jag har förstått det rätt var Aachen tysk gränsstad till provinsen Limburg (Maastricht-området). Den låg således utanför det område, som under denna tidsperiod så ofta drabbades av stridigheter. Samtidigt låg Aachen nära det för malmhantering så viktiga området Vallonien, där många skickliga smeder och andra hantverkare fanns. Det var kanske ingen tillfällighet att bröderna Momma etablerade sig i Aachen. Vi känner ju också till att många av hantverkarna vid de svenska bruken kom från Ärkebiskopsdömet Li?ge (triangeln Li?ge-Namur-Sedan). (Stefan E. S., Sällskapet Vallonättlingars anbytarforum))  
 
 
Länk här:
http://www.vallon.a.se/ind_forum.htm
Du hittar diskussionen under Bröderna Momma/Reenstierna/Släkten Ternstedt.
 
Jag tipsar honom om ditt svar här.
 
Mvh,
Ann J.