NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2005

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2005
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2002-10-16, 07:58
Hej Gudrun! Svaret påbörjades under Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor: CD-Emigranten (efterlysningar) den 16 oktober 2002.
 
Det finns en Edit född ca 1900 som emigrerar 1907 från Hedemora (var det henne du sökte under Dalarna häromdagen?), dvs. 7 år gammal. Hon reser i sällskap med Christine Sterner, 27 år från America, Hildur Sterner 4 år från Gustafs och Ruth 9 år från Gustafs; alla till San Fransisco. Övriga namn stämmer alltså inte.
 
Det finns en Elna Sterner, men hon reser över redan 1881, som ettåring, med Karl J Sterner 31 år och Irenes (står så!) 27 år, från Ramnäs (U) till Omaha.
 
Det finns ingen Ester Sterner på cd:n.
 
Den enda Sigurd Sterner (se uppgift under Upplands-frågan som jag ger adressen till nedan) emigrerar som ingenjör med ålder 0 (så står det !) till Danmark 1920 från Norrköping. Ingen Sigfrid eller Lee finns.
 
Som jag skrivit under efterlysningen under CD:n Emigranten och under Anbytarforum: Landskap (efterlysningar m.m.): Uppland: Efterlysningar: Systrarna Elna, Esther och Edit Sterner som utvandrade till USA troligen tidigt 1900-tal så måste fler uppgifter tas fram från den amerikanska sidan.
 
Födelseår står inte i cd:n men däremot en ungefärlig ålder. Släktingen i USA måste kunna ta reda på mer från sin sida för att ge ungefärliga årtal, t.ex. så kan folkräkningen USA sökas för 1910, 1920 och 1930 på plats i USA (register saknas till 1930, men adressen kanske finns i familjen?). Där får han/hon (Foley kan kanske vara en man eller är det efternamnet?) troligen söka bakifrån, t.ex. på den av systrarna som var anmoder under hennes gifta familj 1930? Där står så ålder, hur länge man varit i USA osv. Under hennes namn som gift kan vederbörande också söka i Rootswebs material (www.rootsweb.com) som bl.a. innehåller den kaliforniska dödsdatabasen jag tjatar om, för att få födelsedata. Det behövs namn som gift då eftersom flicknamn inte anges, mer än i vissa fall som moderns namn.  
 
1920 fanns över 1100 Sterner i den amerikanska folkräkningen, men bara 32 i Californien. 59 svenskfödda Sterner i hela USA, 3 i Californien. Ingen av de förnamn du anger finns dock i kombination med efternamnet Sterner, varken i USA eller i Californien. Jag hittar däremot Ruth 21 år gammal i San Fransisco (ovannämnda Ruth?), samt en Fred, Goldie, Sven, Linda, Olof och Charles. Ruth visar sig bo med systern Edit som är två år yngre, båda anges ha kommit till USA 1908.
 
Det finns dock inga belägg för att denna Edit är din Edit. Jag vill åter understryka vikten av att mer information måste komma fram, och den kan troligen endast komma från de amerikanska källorna som bäst sökes av personen själv där.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg