NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2012
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-10-26, 15:25
Hej,
 
Och tack Sven-Ove för en spännande, tilltalande och högst trolig tanke att Simon Andersson skulle vara son till Anders i Mässvik - och dotterson till länsmannen Simon Simonsson i Västra Uggelsäter!
 
En liten, dum fråga bara:  
 
Brodern Lars Andersson bodde ju i Västra Uggelsäter, enligt domboken. Hur hamnade han där, om han nu kom ifrån Mässvik? Var det arv på moderns sida, tro?
 
Och nu när ryttaren Simon Andersson uttryckligen identifierats som far till Anders Simonson i Västra Sälboda, så tog jag en ny titt i domboksutdragen från Näs häradsrätt år 1631-32.
 
Där framgår dels att han (den 21 februari 1631) lovat att gifta sig med den löskona, Kerstin Matsdotter, som han belägrat. Är detta således modern till Anders Simonsson och hans syskon, månne?
 
Dessutom var han (vårtinget 1632) dömd till döden för dråp på en annan ryttare vid Per Bondessons kompani, vid namn Sven Andersson. Man inväntade dock hovrättens dom i ärendet. Att domen blev friande (eller att han i varje fall undslapp dödsstraff) står ju klart, eftersom han fortsatte sin militära karriär. Men kanske kan hovrättsdomen innehålla ytterligare pusselbitar av intresse? Finns den på Arkiv Digital, tro?
 
Sen kan jag i varje fall meddela att jag nu vet exakt var och när korpralen Simon Andersson avled:  
 
Han stupade den 23 oktober 1642 i slaget vid Leipzig, vilket framgår av 1644 års rulla för Upplands kavalleri (Wrangels regemente, Sven Pederssons kompani, se SVAR: A0053481_00031)!
 
Att sonen Anders Simonsson (som år 1642 alltså var minderårig, enligt domboken) sedermera också gifvit sig uti Konungens tienst (1704 års dombok) stämmer ju utmärkt med den ryttare Anders Simonsson som år 1651-1655 red för Vagge, Ny socken (se inlägg ovan).
 
Himla spännande detta! ;-)
 
Mvh,
 
Christian
P.S En Anund (Amund?) i Västra Uggelsäter noteras f ö i landskapshandlingarna år 1618-22. Var detta kanske - i likhet med namn som Olof och Bryngel - ett arvsnamn inom Skragge-släkten? D.S