NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 maj, 2006
Skrivet av: Bertil Thörn skrivet 2004-01-20, 21:34
Jan! Jag har träffat Erik Silfvertelning. Han har återtagit namnet på senare tid. Han och jag är medlemmar i Eskekärr-Tomasbol släktförening. Det är Per-Olof Bergman, son till släktforskaren och läkaren Gustaf Bergman, som håller i trådarna och vi har normalt träff vart tredje år så det lär bli i år igen.
Marita! Jag förstod inte hur du menade med att jag förnekat Abrahams existens :-) Mitt första mail blev fel som jag tidigare påpekat, men det finns minst två personer av varje Brynte, Olof, och Abraham så det kan ibland bli så att det uppstår misstolkningar. Speciellt som det inte tycks finnas tillförlitliga födelseår för en del.
 
Här är en del av mina uppgifter om Abraham Silfvertelning. Född 1715 enligt Börds samling i Mellerud. Enligt annan uppgift född 1711. Son till Olof S. och Margaretha Solton. Gift 1:a g. med Anna Stina Gylling och 2:a g. med Maria Gunilla Edstedt. Abraham bodde ett tag i Ylingebol Ed i Örs socken. Han rymde från Gunilla 1777 varför hon efterlyste honom vid tinget i Mellerud 1779. Gunilla verkar för övrigt ha varit betydligt yngre än Abraham. Ingen uppgift fanns 1779 om var han befann sig. Han var dock tidvis gästgivare i Torpane, Tydje (var för några år sedan en kaffestuga där). Abraham dog 10/1 1798.
 
Hoppas detta kan vara av intresse för en del av er. Med undantag av fem-sex Silfvertelningsforskare är vi snart samlade alla kring detta ämne. Själv började jag med denna släkt 1979.
 
Marita, hoppas du kan specifiera vilka 40 år i domböckerna som du har gått igenom. Det bör väl vara på GLA?
 
Mvh Bertil