NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 december, 2013
Skrivet av: Carolina Hofgren skrivet 2011-10-18, 11:04
Hej Claes
 
Tack för ditt svar. Jag lyckades hitta Christian i Bjäresjö dödbok i april 1768, där det står att han dött av slag och sedan vidare en svårtydd text i några rader om att han fått något att äta? Iallafall uppges hans ålder till 82 år, vilket alltså innebär att han måste varit född runt 1686. Han får ju sonen Reinhold 1746 och var då alltså runt 60 år. Har även hittat en son Stefan född runt 1734, död i Bjäresjö 1753, samt en dotter Ulrika död i Bjäresjö 1755, 16 år gammal. Med så unga barn måste hustrun varit betydligt yngre. Jag har dock inte hittat henne i dödboken. Han kan ju även varit gift tidigare.  
 
Det är ju intressant att de båda släkterna haft liknande yrken, så det är väl kanske inte helt otroligt att de skulle kunna ha ett gemensamt ursprung. Synd att bristen på tidiga husförhörslängder i församlningarna i Skåne gör det svårforskat, men man kanske kan gå andra vägar, via domböcker, mantalslängder och boupptecknigar.  
 
Hoppas att gåtan får en lösning en dag. Hör gärna av dig om du hittar nåt spår så ska jag göra detsamma.
 
Mvh/Carolina W Hofgren