NULL Skriv ut sidan - Sandqvist

Anbytarforum

Titel: Sandqvist
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-07-18, 11:17
Therese, jag förstår nu att du kände till graven i Harplinge-Steninge pastorat. Det var min morgontrötta hjärna som läste Steninge i Unnaryd  Ber om ursäkt för det.  
 
Just nu har jag tyvärr inget abonnemang på kyrkböcker men tillgång till både CD-skivor samt de kyrkböcker som genom frivilliga insatser är avskrivna och sökbara på internet. En sådan källa är just Ministerialboksavskrifter, dvs avskifter av kyrkoböckerna födda, vigda och döda i Jönköpings län. Dessa finer du här: http://jbgf.se/ Klicka på Ministerialboksavskrifter i vänstermenyn och välj Södra Unnaryd. Där kan du finna syskon till Karl Noak men en kontroll mot husförhörslängd bör göras då föräldrarna trots allt hade rätt vanligt förekommande namn.  
 
Vad gäller Beata, född 1871 så finns det ju ett antal att välja mellan. Du skriver dock att Karl Noak och Beata fick barn mellan 1895-1911. Det betyder att de bör finnas tilsammans i folkräkningen 1900 och där bör då Beatas födelseförsamling framgå. Tyvärr har jag inte tillgång till folkräkningen 1900 men det är säkert någon annan som har tid och möjlighet att göra ett uppslag.
 
mvh Helene