NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.5.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.5.2001
Skrivet av: Gudrun Wallengren skrivet 2001-05-16, 23:15
Det var en god ide med en opsummering omkring Anna Sandberg.
Jeg har set Vestens Samlinger efter igen. Der står at "Olaus Sandberg var født 26/4-1692, vistnok i Ystad for der levede hans mor som enke"!
Nu er det så kun den præcise fødselsdato som stadig er lidt uforklarlig.
Endvidere står der at han blev teologisk kandidat med laud i 1718 og magister i 1726. Han nåede ikke at virke i Aurdalen i Norge mere end højst et år. Det var hans svigerfar, Peder Blaschowitz, der indsendte ansøgning til embedet i Henne og Lønne for ham. Denne ansøgning blev forfattet på vers.

Jeg er begyndt at søge efter Anders Sandberg ved Horsens. Har muligvis fundet en dåb hvor hans hustru er fadder. Men skriften er ret gnidret - jeg vil helst finde parret en gang eller to mere, før jeg er sikker.

Det er vel ikke så sandsynligt at den adelige Anders Sandberg er i slægt med Anna Sandberg ? Han er ikke bare adelig, han mister også efter 1676 sin position i samfundet. Slægten har vel derfor næppe kunnet påtage sig at sørge for Annas sønner?
Hvad med Olaus Sandbergs svigerfader, Peder Blaschowitz? Jeg ved intet om navnet. Han er jo nok fra København.

Der er register til folketællingen i Kbh 1787. Har det nogen interesse at jeg opremser de personer der er af navnet Sandberg ?

Venlig hilsen

Gudrun