NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.5.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.5.2001
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2001-05-15, 21:02
Birte, jag var uppe på UB i Lund i kväll. Fann en stencilerad utgåva av Friis-Petersen, Studenterne ved Köbenhavns Universitet. Där fann jag Anders Sandberg (Andreas Sandberg, 1727 Kbh., 21 Aar) född ca 1706, död 1758, Degn i Birket. Författaren har hämtat uppgifterna  ur Viggo Holms samlingar på Landsarkivet i Köpenhamn. Kan detta vara den efterlyste Anders i Horsens? Var ligger Birket?
 
Christen Sandberg, f. ca 1699 är omnämnd i Falsters Historie 2/469, Hjelholt.
 
Oluf Nielsen (Olaus Sandberg) f. ca 1692, d. 1734, cap. i Urdal, seanre präst i Henne-L. Är omnämnd i Vester Horne Herred 60 P.T.9.R.3/223 (vad nu det sista kan betyda). Norge?
 
Friis-Pedersen omnämner också Sören Pedersen (Severinus Petri Aridimontanus, 1678 Odense G.) född 1660, levde 1707 (ur Fr. Barfod Danmarks Gejstlighed) och Kjeld Pedersen Sandberg (Chilianus Petri Aridimontanus, 1678 Odense G.)
 
Jag gick hastigt igenom tidigare svar men kunde inte se att dessa uppgifter redan fanns med.
 
När det gäller Johan Andersson Sandberg så bör det om det för tiden gängse namnskicket tillämpades vid barndopen ha varit så att mormodern borde ha varit en Helena (stämmer troligen inte), farfadern en Anders (vilket stämmer), farmodern Dorothea eller Maria, morfadern Mattias (vilket stämmer) och sist kanske faderns namn Hans = Johan.    
 
Hälsning/Göran