NULL Skriv ut sidan - Ruus

Anbytarforum

Titel: Ruus
Skrivet av: Ulla Hansson skrivet 2004-08-09, 18:49
Hej Åke och Kjell!
Tackar för uppgifterna, en del har jag hittat/fått info om sedan jag skrev mitt inlägg. Ex vis att Christina och Erik hann gifta sig. Jag har också fått fram att hon 1867 fick barn med en Fredrik Andersson, de skulle ha gift sig för enligt min källa så står det i hfl barnafadern avgick med döden innan äktenskapets fullbordan. Sonen Karl Fredriksson blev myndling hos en Gustav Adolf Ruus efter mammans död (vad som hände med honom senare vet jag inte). Vad hon dog av vet jag inte men hon och Erik hann vara gifta i 10 månader (barnsäng kanske?). Erik gifte om sig med min mm m Mariana Gustafsdotter 1874 i september, i februari 1875 dog han av nervfeber. 5 månader senare dvs i juli födde Mariana en son - Erik. Denne son emigrerade 1905-04-21 till Minneapolis, Minnesota. Hans destination var Aron Carlsson som ägde en snickerifabrik i Minneapolis, han finns fortfarande hos Aron Carlsson 1906. Därefter har jag inte lyckats hitta Erik Eriksson Emsell, trots både eget och andras letande. Här i Sverige dödförklarades han 1934 (mamman dog 1929).
 
Hej Henrik!
Såvitt jag har hört från de som gett mej uppgifter om Christina så skall det inte finnas någon koppling till Skaraborg - MEN när det gäller släktforskning så ska man inte ta nåt för givet eller bli förvånad man kan hitta allt möjligt och hamna vart som helst i Sverige.
 
Mvh Ulla