NULL Skriv ut sidan - Rothman

Anbytarforum

Titel: Rothman
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2009-02-27, 20:34
Hej
 
Jag har försökt sammanställa det som var känt om släkten Rothman med rötter i Rottne i Söraby församling. En spännande släkt som det finns mycket att läsa om bland annat i Svenskt biografiskt lexikon och i Växjö Stift herdaminnen.  
 
Jag har dessutom kunnat fastställa vilka ”bönder” som Jonae Svenos döttrar gifte sig med, vilket ger härkomsten för bl.a. prästen Gasslander. Men detta ligger väl utanför släkten Rothman.
 
Theodor Rothmans härkomst är dock inte klarlagd. OM, och åter OM, han är släkt med nämnde släkt finns fler möjligheter än vad jag tidigare trott. Därför bifogar jag en kortform av min sammanställning.
 
Jag har två huvudfavoriter till personer som skulle kunna vara förbindelselänken till Teodor:
1.   Att han är ättling till amiralitetsläkaren i Karlskrona. Några familjeuppgifter om honom har jag inte träffat på. Jag har dock funnit följande uppgifter av intresse:
 
I en Matrikel över svenska sjöofficerare 1687-1721 finns två personer med namnet Rothman upptagna.( http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson/Biografica/matrikelr.htm)¶
Är dess släkt eller ättlingar till Johan?¶

Rothman, Christian (16??-17??) Underlöjtnant, avsked 17/2 1720.      Lew. ; Börj.  
Rothman, Johan Gabriel (16??-17??) Lärstyrman 12/3 1702, medelstyrm., e.o. underlöjtn. 11/9 1711.   I kofferditjänst 1706.  
Fången i Ryssland 1714-22.  
 Marinens rullor I (1715-1796) ; Holmberg, E., Vår flottas fallna och fångna karoliner // KFÅ. - 1915, s. 1-49 ; Lew. ; Börj. ¶

 
2.   Son till tjänstmannen vid Stora Sjötullen i Stockholm, politikern för mösspartiet Jacob Gabriel Rothman och dennes hustru Marie Taylor. Att en son till denna också engagerades inom tullen skulle  vara naturligt under denna tid. Några uppgifter om Jacobs och Marias familj har jag ännu inte påträffat.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars-Åke
 
 
Rothmanssläkten stamfaders stamträd
 (48.3 k)
J G Rothmans ansedel
 (5.7 k)