NULL Skriv ut sidan - Rothman

Anbytarforum

Titel: Rothman
Skrivet av: Sven Grönberg skrivet 2001-01-21, 13:41
Hej Lilian! Vad roligt att hitta en släkting här! Vad jag vet om föräldrarna har jag skrivit i mitt första inlägg i denna diskussion (fast Nordanmehr ska nog vara Nordanwehr). Den Erik Vollter Nordanweder jag nämner påstås därutöver vara son till en kyrkoinspektor Vollter Nordanweder och dennes hustru Cajsa Stare. Inga ortangivelser, inga årtal. De uppgifterna står i en skrivbok med släktanteckningar som min mormors mor, som dog 1985, efterlämnat. Jag har ingen aning var hon fått uppgifterna ifrån. Angående det med kriget, är det som sagt bara obekräftade uppgifter. Jag har heller inte kunnat hitta ett passande krig. Ett fotografi av Amalia Rothman har jag också. Det är taget i Stockholm, och hon har något slags dräkt med huva på, är det samma kort? Namnet på Amalias födelsesocken ska väl vara Hollola. Det var där hon gifte sig med Gustav Teodor Rothman 25/3 1827, enligt de finska kyrkböckerna på nätet. Amalias grav finns (med stor sannolikhet ännu, jag var där sommaren 99) på Tunabergs kyrkogård i Sörmland, hon vilar där bredvid svärsonen Erik Bernhard Edlundh (f 4/2 1827 i Linköping, d 13/8 1890 i Nyköpings östra församling) och barnbarnet Constance. Maria flyttade som änka till en dotter i Göteborg och dog där 17/12 1899 i Masthuggs församling. Jag har fler uppgifter om hennes nio barn om du är intresserad. Papperet ang Svärdsorden skulle jag gärna vilja ha kopia på. Har du fler detaljer om Gustav Teodor Rothman och hans familj?
Egentligen ska man ju fortsätta sina diskussioner i det här forumet, men om du vill kan du ju i stället maila mig ditt svar på ovanstående, adressen finns i avsändarraden.