NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2012
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2012-01-24, 23:59
Kan även påpeka att jag nu funnit ett ställe där rådmannen Erik Andersson Pihlqvist uttryckligen omnämns som mönsterskrivaren Anders Sandwalls svärfar, nämligen i dombok för Gränna rådstuga 1693-03-18 (Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:2067 ArkivDigital bild 4100). På andra ställen i domboken åren 1693-94 omnämns också några andra vars svärfar anges vara den avlidne rådmannen Erik Andersson.
 
Så här långt kan jag väl belägga följande barn till Erik Andersson (inte nödvändigtvis i rätt ordning och med släktnamnet om jag kunnat belägga det för personen i fråga):
* Kerstin (ca 1664-1696), gift med handelsmannen Petter Berggren i Gränna stad (F)
* Elisabet (ca 1664-1693), gift med befallningsmannen Erik Månsson Wiregren i Drättinge, Skärstad (F)
* Jonas Pihlqvist (?-?) -- hade två barn i Gränna som dog 1717?
* N.N. (?-?), gift med soldaten och tidigare borgaren Joen Larsson Stickman
* Maria Pihlqvist (?-1736), gift med mönsterskrivaren och kommisarien Anders Sandwall i Gränna stad (F)
* Anders
* Abraham Pihlqvist (ca 1672-1696), kopparslagargesäll i Gränna stad (F)
* Katrina Pihlqvist (ca 1675-1711), gift med tullnären och postmästaren Sven Brusin i Gränna stad (F)
 
Notera även alltså att släkten Rålins stamfader, den ovannämnde gästgivaren Jonas Månsson i Råby, Skärstad (F), först gifte sig med Birgitta Eriksdotter Wiregren och därefter med hennes kusin Sara Andersdotter Sandwall!
 
PS. Nej, nu var jag lite snabb. Birgitta Eriksdotter Wiregren är lite väl gammal för att kunna vara Elisabets dotter. Hon är väl Erik Månsson Wiregrens dotter i ett tidigare gifte.
 
(Meddelandet ändrat av mattias 2012-01-25 00:06)